Business controller domein Dienstverlening Financiën en Bestuur

Omgeving: Enschede Financieel

Introductie

28 – 36 uur | Resultaatgericht, Verbindend, Bedrijfseconoom | Enschede

Geef met jouw inzichten als financieel strateeg een bijdrage aan het waarmaken van de ambities van de gemeente Enschede!

Organisatie

Waar kom je te werken?

Bij de gemeente doe je werk dat er werkelijk toe doet. Het is interessant en uitdagend. Je hebt veel meer invloed dan je misschien denkt. Werken voor de Gemeente Enschede betekent werken aan ambities! Visie en vooruitgang maken de gemeente een aantrekkelijke werkgever waar altijd ruimte is voor nieuwe projecten, nieuwe initiatieven en nieuwe krachten. Enschede is met 160.000 inwoners het kloppend hart van de bedrijvigheid in Oost-Nederland!

Het succes van een stad komt niet voort uit regels. Het komt voort uit creativiteit, innovatiekracht en verbinding. Enschede bouwt aan een stad waar iedereen de kans heeft om vorm te geven aan zijn of haar toekomstdroom. Deze dynamische wereld vraagt om een organisatie die streeft naar de beste dienstverlening voor haar inwoners en ondernemers. Om dit te realiseren is een effectieve als ook efficiënte uitvoering van bedrijfsvoeringstaken cruciaal.

Je komt te werken bij het domein Dienstverlening en Financiën en Bestuur (DFB), waarbij de staffuncties op het gebied van IT, P&O, Juridische Zaken, Inkoop, Huisvesting en Vastgoed zijn gebundeld binnen een nieuw cluster Interne Dienstverlening. Daarnaast omvat het domein DFB het cluster Concernstaf, die adviseert op bestuurlijke en strategisch-financiële vraagstukken, veiligheid en communicatie en het Cluster Finance & Control. Het uitgangspunt in het domein DFB is dat managers integraal verantwoordelijk zijn. Op het gebied van Finance & Control worden zij hierbij geadviseerd door een team bestaande uit drie P&C-adviseurs, een Proces- en Projectcontroller, een Business controller IT en door jou. Dit alles in nauwe samenwerking met de Domeincontroller DFB, die ook de functionele aansturing verzorgt voor dit team. Ten behoeve van een adequate advisering en informatievoorziening worden zij ondersteund door collega’s uit het team Administratieve Control.

Functie

Wat ga je doen?

Als Business controller ben jij de stevige en onafhankelijke sparringpartner voor de Clustermanager Interne Dienstverlening, managers en Domeincontroller. Je hebt hierbij een hart voor de publieke zaak!

Je ondersteunt het management bij het uitzetten van de juiste koers en analyseert gegevens en processen ten behoeve van de planning & controlcyclus. Ook faciliteer je hierbij het afwegingsproces van de wijze waarop de schaarse middelen worden ingezet, evenals de wijze waarop resultaatsturing plaatsvindt. Bij te risicovolle plannen, signaleer je dat en adviseer je over de bijsturing. Je insteek hierbij dat een doelmatige ingerichte bedrijfsvoering het mogelijk maakt om als gemeente onze taken binnen DFB en de overige domeinen optimaal uit te voeren. IT en verdere digitalisering zijn hierbij belangrijke ontwikkelingen voor de komende tijd. Jij bent hét bedrijfseconomisch geweten van de manager, adviseert over sturing en verantwoording op zijn/haar budgetten en kent de business inhoudelijk goed. Ook kan jij de rol vervullen van businesspartner voor de verantwoordelijke concerndirecteur en portefeuillehouder op complexe, strategische bedrijfseconomische en bedrijfskundige vraagstukken.

Daarnaast ondersteun en adviseer je op projecten voor de doorontwikkeling van de gemeente brede P&C-functie, door vereenvoudiging en digitalisering van werkprocessen om bedrijfsvoeringsprocessen zo efficiënt mogelijk in te richten zodat het sociale en fysieke domein geld en tijd overhoudt om te werken voor de jeugd in de gemeenten/ontwikkelen sociale woningbouw. Als business controller help je vanuit jouw senioriteit de overige collega’s binnen het team en Finance & Control in hun verdere ontwikkeling.

Voorbeelden van werkzaamheden zijn:

  • Verder ontwikkelen van de financiële en niet-financiële informatievoorziening binnen het domein en zorgen voor gerichte analyses;
  • Verder opzetten en uitwerken van een financieringsmodel voor bedrijfsvoering;
  • Opstellen van (financiële) rapportages in samenwerking met de medewerker administratieve control en in afstemming met de verantwoordelijke budgethouders/managers, die eindverantwoordelijk zijn voor de rapportages;
  • Projectleider van bedrijfseconomische vraagstukken, van complexe projecten voor de doorontwikkeling van de sturing en verantwoording ten aanzien van de overhead of projecten die een innovatieve bijdrage leveren aan de (gemeente brede) doorontwikkeling van de planning & controlfunctie;
  • Toetsen van adviseren op beleidsvoorstellen en business cases;
  • Opzetten en inrichten van dashboards;
  • Onderzoeken hoe slim gebruik van data kan bijdragen aan de optimalisatie van de verschillende bedrijfsvoeringsfuncties;
  • Uitvoeren van benchmarks waarmee je samen met de vak afdelingen op zoek gaat naar verbetermogelijkheden.

Functie-eisen

Wat breng je mee?

In basis heb jij een proactieve, verbindende en resultaatgerichte houding. Met een antenne voor en interesse in ontwikkelingen op het gebied van financiën, control en bedrijfsvoering.

  • Een Hbo/wo werk- en denkniveau, richting Bedrijfseconomie (Finance & Control);
  • Een gedegen aantoonbare kennis en ervaring als senior of business controller in een P&C-functie bij een gemeente of vergelijkbare organisatie, bij voorkeur op het gebied van bedrijfsvoering;
  • Analytisch, verbindend en communicatief sterk;
  • Grote mate van zelfstandigheid en je maakt snel dingen eigen;
  • Goed in het leiden van (complexere) projecten;
  • Resultaatgericht;
  • Een kritische, probleemoplossende en onafhankelijk instelling gericht op verbeteringen.

Aanbod

Wat krijg je hiervoor terug?

  • Een aantrekkelijk salaris van maximaal € 6.103 bruto per maand (schaal 12) op basis van een 36-urige werkweek. Op basis van opleiding en ervaring zal inschaling plaatsvinden;
  • Een goede pensioenregeling;
  • Prima arbeidsvoorwaarden, een 36-urige hybride werkweek met flexibele werktijden, ruimte voor volop persoonlijke ontwikkeling en opleidingsmogelijkheden;
  • De gemeente heeft voldoende opleidingsmogelijkheden, via de Enschede Academie en de Twentse School is er een continu scholingsaanbod beschikbaar waar je gebruik van kunt maken;
  • Een Individueel Keuze Budget van 17,05 % van je jaarsalaris waaronder andere je vakantiegeld, eindejaarsuitkering en bovenwettelijk verlof is ondergebracht. Je bepaalt zelf binnen grenzen wanneer en waarvoor je het budget inzet voor bijvoorbeeld fietsprivé, woon-werkverkeer of duurzaamheidsmaatregelen voor je woning;
  • Op deze functie zijn de Cao Gemeenten en Aanvullende Arbeidsvoorwaarden Enschede van toepassing;
  • Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van een jaar met een mogelijkheid op verlenging. De functie is een vaste formatieplaats.

Inlichtingen

Is je interesse gewekt?

Durf jij deze uitdaging aan? Neem dan contact op met Arnold Bouman van STORM in Recruitment; arnold@storminrecruitment.nl. Je kunt natuurlijk ook telefonisch contact met ons opnemen via telefoonnummer: 038 – 2222 015. Arnold is te bereiken op 06 4890 3755.

Gemeente Enschede wil begin december de eerste gesprekken gaan voeren, dus je hebt tot en met 1 december om te reageren.

Sollicitatie

Is je interesse gewekt?

Durf jij deze uitdaging aan? Neem dan contact op met Arnold Bouman van STORM in Recruitment; arnold@storminrecruitment.nl. Je kunt natuurlijk ook telefonisch contact met ons opnemen via telefoonnummer: 038 – 2222 015. Arnold is te bereiken op 06 4890 3755.

Gemeente Enschede wil begin december de eerste gesprekken gaan voeren, dus je hebt tot en met 1 december om te reageren.

MEER WETEN? NEEM CONTACT OP MET ARNOLD BOUMAN | RECRUITMENT CONSULTANT & OPRICHTER