storm in recruitment

Vakantiegevoel langer vasthouden: dit zijn onze tips

Geplaatst op 18 augustus 2022 door Arnold Bouman

Ontspanning. Afstand. Bezinning. De vakantieperiode is bij uitstek een moment waarop je de beste ingevingen krijgt. Dat komt omdat je ontspannen bent. Maar hoe houd je die relaxte sfeer, eenmaal terug op kantoor, vast? Hierbij delen wij een aantal tips, waaronder een aantal uit het boek Tribaal Kantoorgedoe van Danielle Braun. Inderdaad, gelezen op een zonnig Mediterraans strand.

 

1. Organiseer vaker iets leuks

De cultuur van jouw organisatie en binnen jouw team is belangrijker dan je denkt. We hebben cultuur namelijk nodig om chaos in het (kantoor)leven te ordenen. Op die manier houd je breincapaciteit over om je te focussen op de dingen die ertoe doen.

Maar wat is cultuur en hoe bouw je deze op? Volgens antropologe en auteur van het boek Tribaal Kantoorgedoe van Danielle Braun kun je cultuur omschrijven als de onzichtbare lijntjes die mensen met elkaar verbindt. Cultuur verstevigd kortom de band. Binnen families, vriendengroepen, organisaties en teams.

Cultuur bouw je op door samen dingen mee te maken. Rituelen en activiteiten samen delen zijn bij uitstek een manier om de cultuur en de band te versterken.

Zo organiseren wij zelf bijvoorbeeld elke maand de BrainSTORMsessies, en houden wij een open VriMiBo’s op kantoor. Met het team doen we maandelijks aan sporttraining. Kom je ook? Of lees in ieder geval waarom  jezelf fijn, vit en vitaal voelen zo ontzettend belangrijk is. Want duurzaamheid en vitaliteit, dat zijn onze culturele waarden!

Wat ga jij voor leuks organiseren om de cultuur en onderlinge band te verbeteren? Welke waarden wil jij versterken binnen het team?

 

2. Meer Lilith op de werkvloer

 

Testosteron, en ‘je mannetje staan’ helpt in organisaties waar je one of the guys moet zijn om te worden gevraagd voor mooie uitdagingen. Je weet wel… De mannelijke collega die door zijn spierballen te tonen, direct te zijn en zich niet uit het veld te laten slaan, sneller carrière maakt dan jij. Vermoeiend, als je geen Angela Merkel-jasje wilt aantrekken.

Dit is een passage uit het boek van Danielle Braun genaamd Tribaal Kantoorgedoe.

Haar advies? Meer Lilith op de werkvloer. Lilith is in de joods-kabbalitische versie van het scheppingsverhaal de eerste vrouw van Adam. Niet Eva. Zij was een zelfverzekerde, sensuele, zelfbewuste, krachtige en uiterste vrouwelijke verschijning. Waarom zou jij, en wij zeggen dit ook tegen jou als man, niet vaker jouw zachte kant inzetten op de werkvloer?

Zij schrijft:

Je hoeft niet seksloos, kleurloos, aseksueel en niet-vrouwelijk te zijn. Jouw collega’s en klanten zullen blij zijn als jij  vergaderingen ronder maakt, en  zakendoen magisch. Wanneer de promoties niet altijd verticaal zijn, maar meer gericht op waardetoevoeging.

Hoe ga jij de op-en-top vrouwelijkheid terugbrengen in jouw organisatie?

 

3. Introduceer gezonde gewoontes in jouw werkdag

 

Gezondere keuzes maken is makkelijker wanneer je deze opneemt in jouw dagelijkse ritme. Denk aan vaste momenten om veel water te drinken. Drink bijvoorbeeld één of meerdere glazen water als je net uit bed komt. Grijp niet meteen naar de koffie om je beter te voelen. Eet elke dag een gezonde lunch met groente en fruit.

 

Of wat dacht je van saptember, in september geen alcohol, maar alleen gezonde sapjes?

Als je gezonde gewoontes iets langer dan een maand volhoudt, dan worden ze automatisch onderdeel van je leven. En hoef je er niet zoveel energie meer aan te besteden om het vol te houden. Bovendien zul je zien dat als je vitale gewoontes standaard in je ritme verwerkt, je jezelf en je omgeving inspireert. Het krijgt dan een vliegwiel effect.

Lees hier hoe onze immer energieke Joeri zichzelf vit en vitaal houdt. 

 

4. Doe werk waarvoor je uit je bed springt

 

Choose a job you love and you will never have to work a day in your life. 

Stel dat iedereen elke dag zijn of haar natuurtalent mag inzetten op het werk. Dan bereik je samen toch veel meer?

Hoe goed ken jij jezelf? Weet jij waar jouw kracht ligt? Doe jij op een werkdag de dingen waarvan je diep van binnen weet dat het klopt? Of ben je stiekem emotioneel uitgecheckt en mentaal vertrokken, en sta je op standje automatisch?

Durf eerlijk te zijn naar jezelf. Ga het gesprek aan. Met jezelf, met jouw partner, collega’s en met jouw recruiter.

Of als je daar nog niet klaar voor bent, lees dan hier hoe anderen een carrièrestap durfden zetten, die misschien niet altijd makkelijk was, maar er wel voor heeft gezorgd dat ze met ontzettend veel plezier naar hun (nieuwe) werk gaan.

 

5. Vier de verschillen

 

Er wordt veel geschreven over diversiteit. Ook door ons, bijvoorbeeld in dit blog over hoe je jouw organisatie diverser en inclusiever kunt maken. Helaas horen we vaak wat er mis is. En niet hoe we je diversiteit wél goed kunt aanpakken.

In gesprekken met werkgevers benoemen wij vaak dat loslaten belangrijk is. Het loslaten van een kant-en-klaar functieprofiel bijvoorbeeld. En dat ruimer denken een voorwaarde is voor het bouwen van een diverser personeelsbestand.

Maar waar het eigenlijk allemaal om draait, is samen leren omgaan met de verschillen. Dealen met een collega die diep religieus is, terwijl jij niets hebt met het geloof, bijvoorbeeld. En als het even kan, deze verschillen vieren. Door jouw organisatie aantrekkelijker te maken voor de groepen die je in huis wilt halen. De mening van de auteur van Tribaal Kantoorgedoe hierover?

Dat doe je niet met quota, maar met een warm welkom voor alle sollicitanten. Werk met een buddysysteem zodra ze starten, of met een coach. En last but not least: vier de verschillen met humor. Sterke beroepsculturen hebben harde grappen. Neem jezelf en de ander vooral niet te serieus.

 

6. Vraag om feedback

 

Feedback is the breakfast of champions.

Deze uitspraak is van Ken Blanchard, auteur, spreker en business consultant.

Wanneer je feedback vraagt aan een collega, klant of je business partner breng je een goed gesprek op gang. Natuurlijk, het is niet makkelijk om jezelf kwetsbaar op te stellen. En daarom ben je, als je dit regelmatig doet, een kampioen. Want vragen hoe de ander het samenwerken met jou ervaart, levert veel inzichten op: waarin je nog kunt verbeteren, en ook waar je kracht zit. En dat helpt jou weer om jezelf nog waardevoller te maken in je werk, en er meer van te genieten.

Bij STORM hebben wij er een gewoonte van gemaakt, om elke maand 2 klanten om feedback te vragen. Wij spreken een werkgever, én een professional die wij verder hebben geholpen. Daarbij stellen we onder andere standaard de volgende vragen: wat vond je het meest waardevol aan onze dienstverlening? En ook: wat kunnen wij verbeteren?

En dat leidt altijd weer tot hele mooie nieuwe inzichten.

Benieuwd welke inzichten wij de afgelopen tijd opdeden?

Lees hier de feedback van werkgevers die via ons professionals hebben gevonden, en professionals die wij koppelden aan organisaties.

 

 

Zin in een goed gesprek?

 

Wij zijn benieuwd wie jij bent, wat jouw dromen zijn en wat je dit jaar allemaal wilt bereiken. En ook waar jij tegenaan loopt.

Ben jij op zoek naar een lokaal recruitmentbureau met een zeer persoonlijke aanpak? Volg ons op LinkedIn en op Instagram of benader één van onze recruiters. Laten we samen iets gaafs gaan doen! Laten we samen een storm op de werkvloer in gang zetten!

 

Foto van Patricia Scharloo

MEER WETEN? NEEM CONTACT OP MET PATRICIA SCHARLOO | HR OFFICEMANAGER