Onboarding: het belang van een goede start en hoe je dit aanpakt
Professionals die een blijvend warm welkom krijgen bij de start van een nieuwe baan leveren betere prestaties, tonen meer betrokkenheid en hoppen minder snel naar een andere job. Een succesvolle onboarding behelst veel meer dan een bloemetje en een goed ingerichte (cloud) werkplek op de eerste dag. Wat zijn eigenlijk de ingrediënten van een goede onboarding? Recruiter Annora Salomons geeft advies en vertelt daarbij hoe zij haar eigen start bij STORM heeft ervaren.
Een nieuwe start maken doe je niet elke dag
Een nieuwe baan starten is voor velen best wel spannend. Je levert je huidige, mogelijk comfortabele, werkomgeving in voor een nieuwe uitdaging. Alles is nieuw: de reis naar werk, de werkplek, de functie, de collega’s en de bedrijfscultuur.
Niet alleen voor de werkgever, maar ook voor de professional is de start van een nieuwe baan een spannende tijd.
Zelf kan ik hierover meepraten: nog niet zo lang geleden wisselde ik mijn baan bij een productiebedrijf in voor een baan als recruiter bij STORM. Hoewel ik op het laatst niet meer zo gelukkig was in mijn vorige baan, wist ik natuurlijk niet zeker of ik dat bij STORM wel zou worden. Eén ding wist ik wel zeker. Ik word gelukkig van nauw samenwerken in teamverband, oog hebben voor elkaar en écht contact leggen. Dat ga ik vinden bij STORM, concludeerde ik tijdens de kennismakingsgesprekken. En dus tekende ik het contract.
Wat heel normaal is, bij alle grote keuzes die je maakt, is dat daarna de twijfel toeslaat. Heb ik de juiste keuze gemaakt? Wie zegt dat deze baan beter is? Pas ik wel in het team? Ga ik me niet vervelen? Kan ik de rol aan?
Dit soort vragen speelden ook door mijn hoofd voor de eerste werkdag bij STORM. Hoe zeker ik ook was van mijn keuze, het is en blijft spannend om te switchen van baan.
Preboarding: de aanloop naar de eerste werkdag
Een van de redenen waardoor ik overtuigd was de goede keuze te hebben gemaakt, is de manier waarop ik werd behandeld door STORM tijdens het aannameproces. De manier waarop met mij werd gecommuniceerd en de administratieve zaken werden afgehandeld, werd door mij al als persoonlijk en warm ervaren.
Het sollicitatieproces is eigenlijk ook al onderdeel van de onboarding. Daar ligt je eerste kans om iemand welkom te laten voelen in de organisatie.
Soms zit er een maand of meerdere maanden tussen de ondertekening van het contract en de eerste werkdag. Je kunt ervoor kiezen om helemaal geen contact te hebben, maar beter houd je in die tijd wel contact met de nieuwe collega. Laat bijvoorbeeld collega’s uit het team diegene alvast een welkomstbericht sturen.
Wanneer je iemand nog voor de eerste werkdag informeert over de bedrijfscultuur, de verwachtingen en andere belangrijke zaken, dan neem je voor een groot deel de spanning van de eerste dag weg. Je geeft de nieuwe collega namelijk de kans om zich mentaal voor te bereiden. Eenmaal aan boord, zal de nieuwe medewerker zo sneller gewend zijn aan de nieuwe omgeving.
Ook een goed idee: maak het voor de nieuwe medewerker mogelijk om het team in een informele setting alvast te leren kennen. Zelf had ik het geluk voor mijn start mijn collega’s te leren kennen op een feestje (STORM vierde het 10-jarig jubileum). Een mooi moment om op een ontspannen manier met alle nieuwe collega’s een praatje te maken. Mocht er niet zo’n natuurlijk moment zijn, dan kun je natuurlijk ook een borrel, etentje of teamactiviteit organiseren.
Een eerste indruk kun je geen twee keer maken
Als werkgever heb je maar één poging om een goede eerste indruk te maken. Mijn advies: grijp die kans volop aan! Laat iemand niet bungelen de eerste dag, de eerste week en de eerste maanden.
De nieuwe werknemer doet in de eerste week veel nieuwe indrukken op, er komt veel informatie op hem of haar af, dat is super intens en ook vermoeiend. Het is daardoor extra belangrijk dat de praktische zaken goed geregeld zijn op de eerste dag. Denk hierbij aan een goed functionerende werkplek, inclusief e-mail en inlogcodes. Ook een bloemetje of een ander detail is absoluut geen overbodige luxe op een eerste dag. En wat dacht je van de tijd nemen om iemand rond te leiden door het gebouw en te presenteren bij de verschillende afdelingen?
Op mijn eerste werkdag bij STORM kreeg ik van mijn collega’s een overzicht met de invulling voor mijn agenda in de eerste week. Ook werd ik gekoppeld aan een buddy die qua persoonlijkheid en kennis bij mij past. Met alle mensen uit het team was van tevoren al afgesproken dat we 1 op 1 kennis zouden maken, dit maakt het makkelijk om elkaar te leren kennen. Ook heb ik veel meegekeken en hebben we samen dingen opgepakt. Als er even niks te doen was, dan kon ik een online training volgen of een document lezen met de werkwijzes.
Mijn advies: regel de praktische zaken goed. Maak een plan en bedenk van tevoren wat iemand in de eerste week gaat doen, waar hij of zij kan meekijken en wat diegene zelf al kan oppakken. Vergeet ook het sociale aspect niet, plan zo mogelijk van tevoren al de kennismakingen in. Dan weet je zeker dat de nieuwe collega in de eerste week al het (hele) team kan leren kennen. Zo voelt het niet alsof iemand in het diepe gegooid wordt en hoeft je nieuwe collega zich niet te vervelen.
Blijf betrokken, ook na de proefperiode
Na de eerste maand start misschien wel de belangrijkste fase van onboarding, en dat is die van after care. Na de initiële onboarding periode en proefperiode kun je de neiging hebben om iemand los te laten en te denken: het gaat wel prima allemaal. Maar juist dan is het belangrijk om regelmatig in te checken bij de nieuwe collega, feedback te geven en eventuele problemen te bespreken.
Na de eerste maand wordt namelijk pas écht duidelijk of iemand op zijn of haar plek zit in het team en in de organisatie. De nieuwe werknemer heeft dan inmiddels een goed beeld gekregen van de uitdagingen en de organisatie. Het is dan ook belangrijk om hem of haar de volgende vragen te blijven stellen: hoe bevalt het team, de organisatie en je werk? Vraag ook specifiek naar wat er niet bevalt en zoek daar samen een oplossing voor.
Het belangrijkste is dat je met elkaar in gesprek blijft, ook buiten de standaard functioneringsgesprekken om. Dat geldt overigens niet alleen voor nieuwelingen, maar ook voor collega’s die al lange tijd aan boord zijn.
Als je er zo over nadenkt, is mensen aan boord houden een doorlopend proces, waar ieder bedrijf structureel en blijvend aandacht aan zou moeten besteden.
Spijt? Zeker niet!
Inmiddels werk ik vijf maanden bij STORM, en lijkt mijn eerste werkdag alweer ver weg. De start van mijn werk bij STORM was voor mij erg fijn. Al kennismaken voor de eerste dag, een ingevuld schema voor de eerste week en de tijd om iedereen rustig te leren kennen. Een fijne manier om je collega’s te leren kennen. Ook het regelmatig inchecken met mijn buddy gaf mij rust in de eerste periode bij mijn nieuwe werkgever.
In de afgelopen paar maanden heb ik binnen STORM kunnen groeien van junior recruiter naar recruiter en heb ik kennis opgedaan over het recruitmentvlak. Door de ruimte die STORM biedt om werkzaamheden op te pakken, de onderlinge sfeer en het snelle contact dat we met elkaar hebben, is leren van en met elkaar mogelijk. Ik hoop dat ook nog veel meer te kunnen leren binnen dit gezellig en mooie bedrijf.
Succesvol starten met STORM
STORM verbindt professionals aan werkgevers en andersom. Of dit nu op basis van een tijdelijke (interim) opdracht of een vaste functie is. Eerst investeren we in het beter leren kennen van jou als professional of jouw organisatie. Door persoonlijk contact kijken we met je naar wie je bent, je behoeftes, vragen, kennis en vaardigheden. We zijn een opbouwende, positief kritische, meedenkende gesprekspartner voor je: wat zoek je? Wat wil je echt? Hoe kunnen we jou het beste begeleiden? Wanneer zit jij, bijvoorbeeld als manager, goed op je plek? We kijken mee naar jouw organisatie. Wat heeft een organisatie nodig in welke fase? Wanneer klopt het en wat is de gehele context bij een vacante positie?
Benieuwd hoe wij jou als professional of werkgever het beste verder kunnen helpen? Lees hier de ervaringen van onze klanten en neem contact met ons op.
Meer lezen over professionals blijvend aantrekken
Sterke employer branding valt of staat met onboarding
Employer branding: hoe woest aantrekkelijk ben jij voor talent?